Redegørelse for lokalplanændring

Lokalplaner af mindre betydning

I januar 2020 udgav Erhvervsministeriet ”Vejledning vedr. fleksibel planlægning – lokalplaner af mindre betydning”. Vejledningen kom i forlængelse af en større revision af planloven, som blev vedtaget af Folketinget ved lov nr. 668 af 1. juni 2017. Med loven blev det muligt at forenkle processen for lokalplaner som ikke medfører væsentlige ændringer i omgivelserne. Dette gælder for både nye og eksisterende lokalplaner, hvortil kommunen er ansvarlig for vurdering af om en ændring er af mindre betydning.


En Ny lokalplan af mindre betydning kan anvendes hvor:

  • Der kun er behov for få bestemmelser.
  • Der overføres et mindre areal eller ejendom, fra byzone til landzone eller omvendt. Dette skal være i overensstemmelse med kommuneplanens rammer og må ikke ændre mulighederne for udnyttelse af arealet eller ændre på omgivelserne.


En Ændring af eksisterende lokalplan kan anvendes hvor:

  • Der kun ændres eller suppleres et par bestemmelser.
  • Der fjernes bestemmelser som ikke håndhæves, og som kommunen dispenserer fra.
  • Kommunen vil foretage mindre ændringer om bebyggelsens udformning eller omfang.
  • Anvendelsesbestemmelserne skal suppleres, f.eks. så der kan opsættes master.
  • Anvendelsesbestemmelsen for en bygning ændres uden at medfører væsentlige ændringer på omgivelserne.


Både en ny eller ændret lokalplan af mindre betydning skal i 14 dages offentlig høring og endeligt vedtages politisk som almindelige lokalplaner.

Redegørelse for ændring af eksisterende lokalplan

Baggrund
Lokalplan nr. 12-010-004, Boligområde Syd for Tradsborgvej, Tjæreborg, er ændret for at man fremadrettede kan udstykke et sammenhængende boligområde, med ensartede krav til bygningerne facader og udtryk. Lokalplanområdet er en del af en større udviklingsplan, hvor det er ønsket at videreføre tankerne og udseendet fra det allerede etableret sydlige boligområde (LP 12-010-001). 

Lokalplanen 12-010-007 er udarbejdet som ændring nr. 1 til lokalplan nr. 12-010-004 'Boligområde Syd for Tradsborgvej, Tjæreborg'. I lokalplan nr. 12-010-004 må delområde B1 og B2 anvendes til fritliggende helårsboliger i 2 etager, opholdsarealer, LAR og stiforbindelser, der ændres ikke i anvendelsesbestemmelserne. § 8.3 fastlægger at alt byggeri inklusiv sekundært bebyggelse, i delområde B1 og B2, skal opføres med ydervægge der er pudset eller vandskuret og hvidmalet, bestemmelsen her er ændret, sådan den er i tråd med det sydlige område. § 5.13 giver tillades til at hver bolig kan etablere en gående adgang på 2,5 m i hele lokalplans området, bestemmelsen er ændret, sådan den er i tråd med det sydlige område.

Formål
Formålet med lokalplansændringen er at tilrette bestemmelserne i Lokalplan nr. 12-010-004, for at sikre et ensartet boligområde som forsætter den overondet planlægning og udtryk, i gangsat af det sydlig boligområde. Det er ønsket at man i delområde B1 og B2, får samme muligheder, ift. facadernes materialer og udtryk, som man har givet i sydlige lokalplan. Ligeledes er det lokalplansændringens formål at tilrette bredden af den gående adgang, sådan den også stemmer overens med det underliggende boligområde og samtidig bliver tilpasses de hydrauliske beregninger. 

Bestemmelser

Følgende bestemmelser er ændret som følge af formålet med lokalplanændringen:

  • § 5.13
    Ændret: 
    "Der må kun etableres en adgang for gående fra den enkelte grund til en boligvej, udover adgangen til biler. Adgangen må ikke have en befæstet bredde på mere end 1 m."
  • § 8.3
    Ændret:
    "Boligbebyggelse i delområde B1 og B2 skal opføres med ydervægge af lyse hvidgrå mursten, hvid beton, eller pudset/vandskuret hvidmalet facader. Mindre bygningsdele kan opføres i andet materiale såsom cedertræ, men må ikke overstige 30% af bygningens samlede facadeareal ikke medregnet vindure og døre."

Lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter
Anlæg i lokalplanområdet, der må antages at påvirke miljøet væsentligt, må ikke påbegyndes, før der er meddelt en § 25-tilladelse i henhold til Miljøvurderingsloven på baggrund af en miljørapport/miljøkonsekvensrapport (VVM).

Lokalplanen er screenet og det er vurderet, at der ikke skal udarbejdes en miljøvurdering efter Lov om miljøvurdering af planer og programmer og konkrete projekter. Begrundelsen er, at lokalplanenændringen ikke fastlægger rammer der er omfattet af lovens bilag 1 og bilag 2, derfor har lokalplanen ikke væsentlig indvirkning på miljøet, herunder et internationalt naturbeskyttelsesområde.

Forhold til gældende servitutter
Ejere og bygherrer skal selv sikre sig overblik over tinglyste servitutter, der har betydning for
bygge- og anlægsarbejder. Være opmærksom på, at det ikke er sikkert, at alle rør, kabler eller
ledninger er tinglyst. Derfor bør relevante forsyningsselskaber høres, inden jordarbejder påbegyndes.

Retsvirkninger

Efter Byrådets endelige vedtagelse og offentliggørelse af lokalplanen må ejendomme, der er omfattet af planen, efter planlovens § 18 kun bebygges eller anvendes i overensstemmelse
med planens bestemmelser.

Lovlig eksisterende bebyggelse eller lovlig anvendelse, som er etableret før offentliggørelsen af planforslaget, kan fortsætte som hidtil. Lokalplanen medfører ikke i sig selv krav om at etablere de anlæg mv., der er omtalt i planen.

Byrådet kan ifølge planlovens § 19 meddele dispensation fra lokalplanens bestemmelser, hvis dispensationen ikke er i strid med principperne i planen.

Mere væsentlige afvigelser fra planen kan gennemføres ved tilvejebringelse af ny lokalplan.
Private byggeservitutter og andre tilstandsservitutter, der er uforenelige med lokalplanens formål, fortrænges af planen.
Tilstandsservitutter, hvis opretholdelse vil være i strid med lokalplanens formål, kan gøres ugyldige, når de angives i lokalplanen.

En ejendom kan jf. planlovens §§ 48 og 49 til enhver tid begæres overtaget af kommunen mod erstatning:
når ejendommen udlægges til offentlige formål;
når det i lokalplanen er bestemt, at en bebyggelse ikke må nedrives uden tilladelse fra byrådet og tilladelsen nægtes; når det i lokalplanen er bestemt, at der ikke kan ske større byggearbejder på eksisterende bebyggelse uden tilladelse fra byrådet og tilladelsen nægtes.


Pligten til overtagelse påhviler dog kun kommunen, hvis den pågældende ejendom ikke kan udnyttes på en økonomisk rimelig måde i overensstemmelse med den faktiske udnyttelse af de omkringliggende ejendomme.


Hvis en ejendom, der anvendes til landbrug, gartneri, planteskole eller frugtplantage helt eller delvist overføres fra landzone til byzone eller sommerhusområde, kan ejeren inden fire år efter overførslen forlange ejendommen overtaget af kommunen mod erstatning.


I henhold til planlovens § 47 kan der foretages ekspropriation af private ejendomme eller rettigheder over ejendomme, når ekspropriationen vil være af væsentlig betydning for virkeliggørelse af lokalplanen.


Såfremt byggeforholdene i øvrigt ikke er reguleret i nærværende lokalplan, gælder Planlovens og Byggelovens bestemmelser.


Esbjerg Kommune har påtaleret, for overtrædelse af bestemmelserne i nærværende lokalplan.

 

Vedtagelse​

Ved endelig vedtagelse, opsiges lokalplan 12-010-0004 og erstattes af 12-010-0007.

Lokalplan nr. 12-010-0007 udarbejdet efter Lov om planlægning, er endeligt vedtaget af Esbjerg Byråd, Plan- og Miljøudvalget, den 22.9.2022.


Jesper Frost Rasmussen, Borgmester
Erik Jespersen, Direktør for Teknik & Miljø