Ifølge lov om planlægning, § 5a stk. 1, skal landets kystområder søges friholdt for bebyggelse og anlæg, der ikke er afhængig af kystnærhed. Inddragelse af arealer i kystnærhedszonen til byzone må kun ske, hvor der er en særlig planlægningsmæssig og funktionel begrundelse.
Lokalplanen er i overensstemmelse med overnævnte lovkrav, eftersom planerne omfatter havneerhverv og -anlæg, der såvel i funktionel som planlægningsmæssig henseende er afhængig af kystnærhed.
Ifølge lov om planlægning skal der i lokalplanen for bebyggelse og anlæg i kystnærhedszonen redegøres for den visuelle påvirkning af omgivelserne, herunder skal der ifølge planlovens § 16, stk. 5 gives en begrundelse for bygningshøjder over 8,5 meter.
Lokalplanen muliggør etablering af en havneerhverv, hvorunder havnerelaterede erhverv, lagerhaller, kraner og lignende nødvendiggør en bygningshøjde over 8,5 meter.
Nedenfor ses et visualiseringsstudie af de realiserede lokalplaner på Esbjerg Havn, herunder Etape 5 og nærværende lokalplan. Til højre ses visualiseringsbilleder for Etape 5, og til venstre både Etape 5 og nærværende lokalplan. På visualiseringsbillede 1-3 er realisering af lokalplanen vist med fremhævede røde kasser, og skal betragtes som et volumenstudie i en fuld udnyttelse af plangrundlagets råderum. Bebyggelsen vil komme til at ligge bag etape 5, og vil ikke optræde i forgrunden, som de gør på visualiseringsbillederne.
Udsigt fra Annedals Bjerge, Fanø mod Esbjerg Havn. Fotostandpunkt 8 (Se MV).
Udsigt fra Annedals Bjerge, Fanø mod Esbjerg Havn. Fotostandpunkt 8 (Se MV).
Udsigt fra Halen, Fanø mod Esbjerg Havn. Fotostandpunkt 7 (Se MV).
Udsigt fra Halen, Fanø mod Esbjerg Havn. Fotostandpunkt 7 (Se MV).
Udsigt fra Kiggebjerg, Fanø, mod Esbjerg Havn. Fotostandpunkt 2 (se MV).
Udsigt fra Kiggebjerg, Fanø, mod Esbjerg Havn. Fotostandpunkt 2 (se MV).
Visualiseringsbillede 1. Realisering af lokalplanen er vist med rød markering.
Visualiseringsbillede 1. Realisering af lokalplanen er vist med rød markering.
Visualiseringsbillede 2. Realisering af lokalplanen er vist med rød markering.
Visualiseringsbillede 2. Realisering af lokalplanen er vist med rød markering.
Visualiseringsbillede 3. Realisering af lokalplanen er vist med rød markering.
Visualiseringsbillede 3. Realisering af lokalplanen er vist med rød markering.
Visualiseringsstudie af de realiserede lokalplaner på Esbjerg Havn, herunder Etape 5 og nærværende lokalplan. Til højre ses visualiseringsbilleder for Etape 5, og til venstre både Etape 5 og nærværende lokalplan.
Det vurderes, at en realisering af planområdet med en bygningshøjde på maks. 40 meter ikke vil være væsentlig synlig eller virke væsentlig omfangsrigt i kystlandskabet. Begrundelsen er dels at der er en betragtelig afstand, min. 4 km fra kysten på Fanø til planområdet, og dels at planområdet vil indgå i byprofilen til Esbjerg og Esbjerg Havn og udgør dermed en relativ lille del af det større volumen af bygninger og tekniske anlæg på havnearealerne, og vil derfor ikke tilføre væsentlige nye tekniske og bebyggelsesmæssige ændringer i den eksisterende byprofil. Derudover vil realisering af etape 5 ligge i forgrunden og danne den synlige kulisse sammen Måde Deponi set fra kysten, mens bebyggelse og anlæg i planområdet vil indgå i baggrunden i denne kulisse. Som baggrundskulisse er der mulighed for at bebyggelsen i planområdet vil blive synlig på en optrappende måde, og med mindst mulig opmærksomhedsskabende farvevalg set fra kysten.
Det vurderes at være en meget begrænset fysisk og visuel forbindelse mellem planområdet og havet efter realisering af etape 5.
I forbindelse med udarbejdelsen af Lokalplan 11-030-0010 Erhvervsområde syd for Mådevej er der udarbejdet en miljøvurdering af lokalplanen. I denne vurdering er planens påvirkning af landskabet, herunder kystlandskabet, nærmere vurderet.