Trafikale forhold

Lokalplanområdet skal vejbetjenes fra Spangsbjerg Kirkevej og Stormgade. 

Fra Spangsbjerg Kirkevej må der i alt etableres to vejadgange til planområdet, i princippet som vist på lokalplankort Bilag B. Den østlige vejadgang (V2) skal betjene centerområdet, herunder en dagligvarebutik samt funktionerne i det op til 20 etager høje tårn.

Til at betjene boliger, butikker og eksisterende funktioner i delområderne B, C og E, forventes der behov for ca. 140-160 parkeringsbåse.

Lokalplanens vestlige vejadgang (V3) fra Spangsbjerg Kirkevej skal betjene bebyggelsen langs Spangsbjerg Kirkevej samt byggeriet i lokalplanområdets delområde D og punkthusene i delområde A.

Der forventes i dette område samlet ca. 230-260 parkeringsbåse.

Hver vejadgang skal betjene hver sin del af lokalplanområdet. 

Inde i lokalplanområdet skal der etableres interne veje, stier og parkeringsarealer i forhold til områdets brug. Det forventes, at det samlede parkeringsbehov for hele lokalplanområdet er på ca. 350-400 parkeringsbåse, mod de nuværende ca. 160 parkeringsbåse i området.

Ved anlæg af parkeringspladser med mere end 50 båse skal mindst hver 8. parkeringsplads være grøn. Hermed menes et areal, der svarer til en ottendedel af parkeringspladserne ved optimal udnyttelse. Disse grønne parkeringsbåse tæller med i parkeringspladsregnskabet. For at få tilstrækkeligt store plantefelter, skal et plantebed mindst udgøre et areal svarende til to parkeringsbåse. Plantebedets smalleste led skal mindst være 2.5 m bred.

P-arealerne mod Spangsbjerg Kirkevej anlægges i princippet som beskrevet i afsnittet 'Ubebyggede arealer', hvor bevaring af den eksisterende randbeplantning skal prioriteres. 

Områdets parkeringspladser kan etableres som en variation af små decentrale pladser, større områder, hvor der også er mulighed for fælles opsamling af renovation, overdækkede parkeringsarealer samt parkeringskældre. Der hvor det er muligt og hensigtsmæssigt, kan parkeringsarealerne have flere funktioner. Således vil de f.eks. også kunne anvendes til ophold og leg samt opsamling og forsinkelse af tag- og overfladevand ved større regnhændelser. Plantebede til opsamling og forsinkelse af regnvand skal tilplantes med planter, der kan tåle skiftende vandstand.

Overdækkede parkeringsarealer kan ligeledes gives et grønt udseende, fx ved at beplante tagene med græs eller stenurt og dermed forsinke regnvand. Ligeledes kan facaderne begrønnes med beplantning.

For at skabe en arealeffektiv udnyttelse af grunden, forventes en større del af områdets parkering etableret som enten parkeringshus- eller kælder, med adgang fra Spangsbjerg Kirkevej. En parkeringskælder eller -hus giver mulighed for at arealet ovenover kan anvendes f.eks. til rekreative formål eller byggeri.